چطور با استفاده از هر دوربینی یک تصویر سراسرنما بگیرید قسمت آخر
این خصوصیت همینطور به محافظت تراز نورپردازی امداد میکند تا فی مابین ثبت تصاویر گوناگون تغییرو تحول نکند و فعالیت دوربین یا این که برنامههای دستکاری عکس در سرهمبندی آخری تصاویر و تولید یک تصویر سراسرنما یا این که تراز نوردهی یکنواخت معمولی شود .
2 ) همپوشانی عالی است
وقتی که یک سری عکس برای یک تصویر پانوراما میگیرید , مدام سفارش میشود آنها را تا یک حد خاصی همپوشانی نمائید . یعنی حاشیه عکس پیشین را ثبت فرمائید تا هرگونه جزئیات از دست نرود و برای سرهمبندی سادهتر تصویر در پروسه بعدی یک راهنما بهوجود آورید . آتلیه عکاسی
بعضی از اشخاص تصاویری که گرفتهاند را با دستکم 15 درصد همپوشانی سرهمبندی میکنند , زیرا این عمل به آنها اذن میدهد جلوی ظواهر شدن هرگونه لنز فلر و اعوجاج روی لبههای قابهای تصویر در عکس آخرین پانوراما را بگیرند .عکاسی نوزاد
میزان درست یا این که اشتباهی برای حد همپوشانی وجچود ندارد , تنها می بایست مرحله ضروری آن را برای دوربین خویش معین فرمایید .
3 ) دوربین خویش را مرحله و صاف نگه دارید
در شرایطیکه قصد عکاسی به طور تجربی را ندارید , مدام دوربین خویش را مرحله نگه دارید تا همه بخشهای تصویر سراسرنمای خویش را با نقطه کاهش دید یا این که بیش مشابهی ثبت نمایید . این داستان به طور ارگانیک بازدارنده تراکم اعوجاج برای لنزهای خمیده میشود که معمولا علت آن کج کردن دوربین در سوی بالا و ذیل است .
در شرایطی که بتوانید اعوجاجها و تحریفها را در دست کم اندازه ممکن نگه دارید , جلوی مسائلی مثل فقدان اندازه کافی همپوشانی و شکلگیری تصویر سراسرنمایی با جزئیات گسیخته را میگیرید .
4 ) به پیکربندی نوردهی دوربین خویش اعتنا فرمایید
هیچکس دوست ندارد تصویر سراسرنمایی با نوردهی بگیرد که یکنواخت نیست . زمان به کارگیری از دوربینهای حرفهای که وضعیت عکاسی سراسرنما ندارند , حواستان باشد دوربین را در شرایط عکاسی دستی قرار دهید تا به طور خودکار پیکربندی را برای تصاحب کردن تصاویری «صحیح» البته با نوردهی مختلف تغییر تحول ندهد .
5 ) حواستان به بخشها و عنصرها متحرک باطن صحنه باشد
یک تصویر ایدهآل سراسرنما , چهرهای است که در آن کل صحنه و عناصرش در وقتی که دوربین خویش را جنبش میدهید اثبات باقی میمانند . ولی , انجام این فعالیت در طول عکاسی در نواحی که در آن عنصرها متحرک چشم میشود , مثل مردمان , ماشینها و ابرهایی با سرعت جابهجایی بالا , مشقت بار است .
در شرایطیکه میخواهید چهرهای شارپ بگیرید که بخشهای محو نداشته باشد یا این که برخی اوقات در بخشهای متفاوت عکس سراسرنمای شما سوژه مشابهی موجود هست , سفارش میکنیم برای یک زمان مطلوب طاقت فرمایید و بعد از آن هر تصویر را به محض اینکه موادسازنده متبوع از فریم بیرون شدند ثبت نمایید .
ولی بایستی اشاره کنیم , وجود چنین تحرکهایی در حالتی که بخواهید کار در یک بازار به هم ریخته یا این که یک خط اسمان طوفانی را نشان دهید , عالی است .
6 ) به به کار گیری از لنزهای اولترا واید اعتماد نکنید
عکاسانی که تماما با لنزها و قواعد عکاسی سراسرنما آشنا نیستند , احتمال دارد نسبت به به کار گیری از لنزهای فراوان واید وسوسه شوند , یعنی لنزهایی که تصویر را برای بهبود پرسپکتیو و ثبت جزئیات بیشتر صحنه در هر تصویر تحریف میکنند . این تکنیک برخی اوقات سبب ثبت تصاویر نسبتا عالی سراسرنما میشود که اما بستگی به صحنه و برنامه سرهمبندی دارااست .
البته همانگونه که در ابتدا از مزایای صاف نگه داشتن دوربین گذشته از عکاسی کلام کردیم , مراقبت تحریف و اعوجاج در دست کم میزان ممکن سبب ساز میشود برای سطح سرهمبندی یک تصاویر سراسرنمای بینقصتر داشته باشید .
7 ) از یکسری وضعیت از صحنه عکس بگیرید
فقط برای ثبت نمای کل تصویر خودتان را محدود به یک شرایط نکنید . با اعتنا بوجود برنامههای توسعه یافته دستکاری عکس و سرهمبندی آن میتوانید عملا دوربین خویش را هرجایی جابهجا فرمایید , چه بسا از نزولی تا جزئیات بیشتری را در بر گیرد که معمولا در حین جنبش دادن دوربینتنها به صورت افقی ثبت نمیشوند.
انجام این کار به شما اجازه خواهد داد برای بالا بردن کیفیت و جزئیات در قسمتهای بالا و پایین قاب تصویر همپوشانیهای بیشتری داشته باشید، یعنی جایی که خط افق و عناصر پیشزمینه حضور خواهند داشت.
8) به حالت عمودی دوربین خود را حرکت دهید
فقط به صورت افقی تصاویر سراسرنما نگیرید. همچنین از حالت جابهجایی دوربین به صورت عمودی استفاده کنید. سوژهها و صحنههای مختلفی وجود دارند که میتوانید در این حالت از آنها عکس سراسرنما بگیرید مانند آبشارها و ساختمانهای مرتفع. فقط دوربین را در حالی که روی یک سه پایه قرار دادهاید به صورت افقی بگیرید و از تکنیکهای اشاره شده در این مطلب استفاده کنید.