سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عکاسی HDR چیست و چطور می‎توانم با دوربینم آن را انجام دهم؟ قسمت

3) نرم‎افزار ترکیب عکس HDR. چندین برنامه گوناگون برای این کار وجود دارند ولی محبوب‎ترین نرم‎افزار در بین جامعه عکاسی HDR برنامه Photomatix است که جزو بهترین گزینه‎ها به شمار می‎رود. این نرم‎افزار قدرتمند، سریع و سرشار از امکانات مختلف است اما نسخه Pro آن 99 دلار و نسخه Essentials 39 دلار بها دارد.

یکی سایر از نرم‎افزارهای دوست داشتنی Aurora HDR (89 دلار) است. بی گمان اگر فقط به پیگیری کسب تجربه و محک زدن دنیای  عکاسی HDR هستید این برنامه‎ها ایده‎آل نیستند و برای این تقسیم از کسان برنامه رایگان Luminance HDR را رهنمود می‎کنیم.

این برنامه یکی از توانمندترین و انعطاف‎پذیرترین نرم‎افزارهای HDR با هستی رایگان بودن است. در این نرم‎‏افزار شش الگوریتم متفاوت ترکیب عکس به شما پیشنهاد می‎شود، بنابراین چه بخواهید عکس شما ظاهری سورئال یا واقع‎گرایانه داشته باشد، در هر صورت Luminance تمامی نیازهای شما را برآورده می‎سازد. این برنامه‎ها برای شروع خوب هستند اما به یاد داشته باشید زمانی که سرهم‎بندی تصاویر را سپریدن دادید الی بتوانید روی تصویر پایانی شغل کنید، هیچ مانعی جلوی گذرگاه شما پیمان ندارد که برای دستیابی به افکت‎های اغلب از دیگر نرم‎افزارها بهره‌گیری کنید. 

زمانی که تمامی تجهیزات لازم را فراهم کردید، وقت آن است که بیرون بروید و یک تصویر فک‎انداز، شگفت‎‎انگیز و در حتماً نشنال جئوگرافیک بگیرید! برای گرفتن یک عکس HDR خوب به نکات زیر پروا کنید:عکاسی نوزاد 

•به علت طبیعت HDR و براکتینگ نوردهی، بی گمان به سادگی نمی‎توانید عکس یک جسم متحرک را بگیرید. HDR برای چیزهایی که حرکت می‎کنند نیست. ثابت بودن در این جا قانون اصلی است، پس بیشترین کوشش خویش را برای عکاسی از صحنه‎ای نشان دهید که در آن تحرک در یک بازه زمانی 5 الی 10 ثانیه به شکل قابل توجهی دیده نشود. 

•حواستان به سوژه و صحنه‎هایی که یک کنتراست قابل پروا و بسیار بین نواحی ویس و روشن دارند باشد. گفتن این قضیه از اتمام آن ساده‎تر است چون چشمان ما در حالت طبیعی به چهره HDR عالم گوشه ها-کناره ها را می‎بینند، ولی اگر این گونه صحنه‎ها را شناسایی کنید کاملا در نتیجه نهایی کارساز است. به راستی این گونه عکس ها هستند که از تکنیک‎های بعد از پردازش HDR بیشترین مزیت را می‎برند، چون در غیر این صورت نمی‎توانید در یک تصویر همگی حوزه دینامیک بالا را ثبت کنید.

•اگر کارت حافظه شما به اندازه کافی فضا دارد، با فرمت RAW عکس بگیرید. عکس ها با فرمت JPEG برای کاهش اندازه به شکل قابل توجهی فشرده می‎شوند و این قضیه معمولا منجر به افت قابل پروا جزئیات در تصاویر می‎شود. عکاسی با فرمت RAW از نظر ثبت کیفیت بهتر است، اما سررسید پردازش عکس از سوی دوربین و ثبت آن روی کارت حافظه طولانی‎تر می‎شود. برای دستیابی به بهترین نتایج، از یک کارت حافظه کلاس 10 یا 6 کاربرد کنید، این گونه کارت‎های حافظه حداقل سرعت نگارش سریع‎تری دارند و به کاهش زمانی که دوربین برای ذخیره‎سازی تصاویر RAW پس از دریافت آن‎ها بیچارگی دارد کمک می‎کنند. البته براساس بودجه خویش کارت حافظه‎ای با بیشترین ظرفیت را بخرید.سالن تولد کودک

•مهمتر از همه، به یاد داشته باشید که این نکات چیزی جز راهنمایی‎ نیستند. با آن که رعایت آن‎ها نتایج خوبی به به اتفاق می‎آورد ولی پروانه ندهید حس اتفاقاً و هنرمندانه شما در عکاسی به واسطه آن‎ها در محدودیت قرار گیرد. شمار زیادی عکس‎های تجربی و آزمایشی بگیرید.

عکاسی HDR با موبایل (Mobile HDR) 

دوربین‎های DSLR و بدون آینه تنها دستگاه‎هایی که می‎توانند عکس ها HDR بگیرند نیستند. امروزه، حتی ساده‎ترین گوشی‎های هوشمند می‎توانند عکس ها HDR شگفت‎انگیزی بگیرند. در حقیقت، هر دو پلت‎فرم اندروید و iOS، حالت‎های عکاسی HDR را در اپلیکیشن‎های پایه دوربین خود دارند، در حالی که اپلیکیشن‎های شخص ثالث همانند Adobe Lightroom نیز مجهز به قابلیت‎های ویرایش HDR هستند.