سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش ماسک های روشنایی قسمت آخر

 

چگونه یک ماسک روشنایی را اعمال کرده و به کار ببریم

حالا که ماسک ها را داریم، بیایید نحوه به کارگیری آنها را تعلیم دهیم. همانطور که پیشتر گفتم، می توانید ماسک های روشنایی را به هر لایه یا دسته جمعی که بتوان از یک ماسک لایه بر روی آن کاربرد کرد، اعمال کنید؛ از دسته لایه های یکپارچه کردن  شده (merged layers)، لایه های تنظیماتی، گروه ها، اشیاء هوشمند یا اسمارت آبجکت ها و غیره.

 

 حال که این تقسیم به کاربرد و استعمال ماسک های روشنایی ایجاد شده می پردازد، پروانه دهید یک سناریو بسیار سودمند و کاربردی سایر نیز مطرح کنیم. ماسک های روشنایی در ترکیب نوردهی (ترکیب چند عکس با نوردهی مختلف) هم بسیار کاربردی هستند. یک سناریو عکاسی را برای نمونه فرض کنید. از یک جنگل با دو نوردهی مختلف عکاسی کرده اید، یک نوردهی برای آسمان، و دیگری برای قبل زمینه. برای یکپارچه کردن  یا ترکیب این عکس ها، شما باید تقدیر آسمان را ماسک کنید. برپایی ناحیه انتخابی یا Selection روی آسمان در چنین عکسی که روشنایی یا تقدیر های صریح در لا به لای درختان پراکنده است یک دردسر و سخت کبیر می باشد که به نظر می رسد به صورت دستی اصلا ممکن نباشد (یا نتیجه طبیعی نمی شود و از عقیده تکنیکی عکس شما نشت روشنایی خواهد داشت). اما شما به کمک ماسک Luminosity می توانید تُن های روشن (هایلایت ها – سرنوشت های روشن) عکس تان را خیلی راحت تر و دقیق تر انتخاب یا سلکت نمایید. انشاالله در کتاب «ترکیب نوردهی» که در آینده منتشر خواهیم کرد به کارگیری ماسک های نور در موارد متعددی را تعلیم می دهیم. آتلیه عکاسی 

ماسک های روشنایی - انتخاب ریزبین در فتوشاپ

من می خواهم تقدیر های تاریک تر این تصویر را صریح کنم، اما هایلایت ها را دست نخورده باقی بگذارم.

برگزاری جشن تولد کودک

یک سناریوی پردازش معمول این است که قبل گویه کمی بیش از حتماً تاریک است، در حالی که آسمان خیلی خوب نوردهی شده است. ما می توانیم با افزایش نوردهی با به کارگیری یک Curves Adjustment (تنظیمات منحنی) این سخت را برطرف کنیم. اما به کارگیری Curves Adjustment بدون یک ماسک نه تنها سایه ها، بلکه تقدیر هایی که به احسان نوردهی شده اند را نیز صریح خواهد کرد.

 

بنابراین بیایید از ماسک Darks بهره‌گیری کنیم.

 

کلید Ctrl/Cmd را زیر نگه داشته و بر روی تصویر بندانگشتی کانال Darks کلیک کنید الی انتخاب پرکار شود. (وقتی مورچه های در حال رژه رفتن را ببینید، می فهمید که پرکار شده است.)

 

وقتی انتخاب فعال شد، یک لایه تنظیمات Curves بسازید. از آنجا که گزینش فعال است، ماسک روشنایی Darks به ماسک لایه Curves اعمال خواهد شد. هر تنظیماتی که بر روی این لایه ویژه اعمال کنید، فقط بر قسمت های نشانه داده شده با رنگ سفید بر روی ماسک کارایی خواهد گذاشت.

 

اکنون منحنی را رو به بالا بکشید تا سرنوشت های تاریک روشن شوند. شما می توانید با شیفت (shift) کلیک کردن بر روی ماسک لایه، ماسک را پرکار و غیر پرکار کنید تا تنظیمات را با هستی ماسک و بدون آن ببینید. (تفاوت زیادی ایجاد می کند.)

 

ماسک های روشنایی - گزینش دقیق در فتوشاپ

با اعمال ماسک روشنایی

 

ماسک های روشنایی - برگزیدن ریزبین در فتوشاپ

بدون اعمال ماسک روشنایی

 

ننتیجه گیری

این فقط احد از راه هایی است که می توانید از ماسک های روشنایی کاربرد کنید. هنگام پردازش یک تصویر، من چندین بار با انواع تنظیمات از آنها کاربرد می کنم. حتی می توان از آنها برای ترکیب چندین تصویر بهره‌گیری کرد.

 

و گرچه پلاگین های دیگر می توانند این روند را برای شما اتوماتیک کنند، اما واقعا نخست باید یاد بگیرید که چطور آنها را به صورت دستی برپایی کنید. فهم نحوه پیشه آنها فهمیدن این که چطور و چه هنگام باید از آنها بهره‌گیری کنید – و چه هنگام استفاده نکنید – را راحت تر می کند.

منبع: