سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش ماسک های روشنایی قسمت اول

ماسک های نور (Luminosity masks) فتوشاپ چیستند و چه کاربردی دارند؟ آیا تا کنون قبل آمده بخواهید قسمتی از عکس را در فتوشاپ انتخاب یا سلکت نمایید؟ این ماسک ها به انتخاب ریزبین در فتوشاپ کمک می کنند – برای نمونه گزینش یا selection آسمان در عکس. شما می توانید سرنوشت های صریح یا سرنوشت های تاریک و حتی تُن های وسط عکس تان را با استفاده از ماسک های نور انتخاب یا سلکت کنید و کاری روی آن انجام دهید. ماسک های روشنایی، که به صورت ماسک لایه استفاده می شوند، از بهترین شیوه های انتخاب یا سلکت در فتوشاپ هستند و برای روند بعد پردازش عکاسی شما زیاد مفید هستند. برای نمونه می توانید سرنوشت های تاریک تر یک تصویر را روشن کرده، اما هایلایت ها را دست نخورده باقی بگذارید. بعد حتما در پیوسته این آموزش فتوشاپ برای عکاسان با ما همراه شوید.
پس پردازش می تواند یک تصویر را بسازد یا آن را ویران کند. اعمال یک تنظیمات یا تغییر کوچک، اگر به راستی بهره‌گیری نشود، می تواند تصویر شما را ویران کند.
یک اشتباه رایج که من در پس پردازش یا ویرایش عکس ها می بینم، اعمال تمام تنظیمات به چهره کلی (یعنی به کل تصویر) است. این چیزی است که ما به ندرت می خواهیم، که به همین دلیل است که معمولا به جای اسلایدر Exposure، از اسلایدرهای Highlights و Shadows لایت روم برای تنظیم نوردهی بهره‌گیری می کنیم. و هنگامی که تصویر خویش را به فتوشاپ می بریم، می توانیم تکنیک ها و تنظیمات پیشرفته تری را اعمال کنیم.بادکنک آرایی
شما بیش از همیشه باید بدانید که چطور این تنظیمات را به حقیقت اعمال کنید. 
و اینجاست که ماسک های روشنایی وارد کار می شوند.
ماسک های روشنایی یا Luminosity masks فتوشاپ چه هستند؟
اگر هر یک از مقالات قبلی مرا خوانده باشید، ممکن است دیده باشید که در آنها در باره «پس پردازش انتخابی –selective post-processing» صحبت می کنم – اعمال تنظیماتی که به جای همه تصویر، تنها بر تقدیر های خاصی تاثیر می گذارند.
ماسک های روشنایی - انتخاب دقیق در فتوشاپ
ماسک های Luminosity یا ماسک های روشنایی، انتخاب ها یا سلکشن هایی (selections) بر پای بست، میزان نور یک پیکسل هستند. این بدین معنی است که شما می توانید به طور ریزبین فقط پیکسل های روشن، تاریک یا حائز تُن میانه را انتخاب یا سلکت کنید. ما می توانیم این برگزیدن ها را طوری تنظیم کنیم که فقط بر صریح ترین سرنوشت های پیکسل های صریح یا تاریک ترین تقدیر های پیکسل های تاریک تاثیر بگذارند، و از آنها به عنوان ماسک های لایه یا Layer mask برای تنظیمات خویش کاربرد کنیم.
از آنجا که آنها بر پای بست، نور پیکسل هستند، ما می توانیم انتخاب های زیاد دقیقی داشته باشیم که فقط پیکسل های خاصی را قصد پیمان دهند. داشتن یک برگزیدن ریزبین در فتوشاپ به این معنی است که از اثرات مصنوعی ناخواسته ای که در غیر این چهره ممکن است تجربه کنیم، دوری می کنیم.
ماسک های نور در فتوشاپ در یک لیست یا منو پیمان ندارند (هرچند پلاگین های دیگر غیر از پلاگین های فتوشاپ می توانند این روند را اتوماتیک کنند). بلکه شما باید آنها را به صورت دستی با برپایی گزینش هایی بر بنیاد کانال های RGB بسازید.
چگونه از ماسک های روشنایی کاربرد کنیم
حالا که فهمیدید این ماسک ها چه هستند، نکته بعدی که باید بدانید این است که چطور از آنها کاربرد کنید. همانطور که احتمالا می دانید، آنها خودشان تصویر را تنظیم نمی کنند. بلکه یک ناحیه انتخابی یا selection هستند که می توانید به هر لایه یا گروهی که بتوان بر روی آن از یک ماسک لایه کاربرد کرد، اعمال کنید.
منبع: