سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چطور با موبایل های آیفون ، تصاویر واید بگیریم ؟

لفن همراهتان از چه برندی است ؟ چقدر با آپشن ها و امکانات دوربین موبایلتان آشنایی دارید ؟ اگر موبایلتان آیفون های شگقت انگیز اپل است ، حسابی خوش به حالتان شده . اگر میپرسید چرا ، مقاله زیر را به دقت بخوانید . آتلیه عکاسی کودک
اگر از طرفداران تلفن های هوشمند اپل باشید ، حتما اعتراف خواهید کرد که خلاقیت و نوآوری از سر و روی این اسمارت فون می بارد . نه فقط در طراحی نمایشگر و بدنه و رابط کاربری ، بلکه خوشبختانه دوربین این تلفن همراه نیز پیرو همین قاعده هیجان انگیز است .
با کمی تیزبینی متوجه خواهید شد که پس از عکاسی با نسخه های جدید آیفون ، هاله ای تیره در حاشیه عکس ها دیده می شود . در نمایشگر آیفون نسبت ابعاد تصویر در سایز های مختلفی ارائه شده و به صورتی است که تصویر ، تمام صفحه را پر نمی‌کند. آتلیه نوزاد

البته این وضعیت برای برخی از کاربران آیفون ، که به تازگی به جرگه اپلی ها پیوسته اند ، ویژگی آزاردهنده و نامعقول محسوب می‌شود اما این را بدانید که اپل منظور خاصی را از گذاشتن این ویژگی دنبال می‌کند که در این مقاله تبیین خواهد شد .

تجربه ثبت تصویر عریض با این اسمارت فون ها ، قطعا برایتان جالب خواهد بود . اگر میخواهید با موبایل های اپل تصاویر واید داشته باشید ، متن زیر را به دقت بخوانید .
اگر جزو افرادی هستید که با لنز های واید دوربین های سطح بالا سر و کار دارید ، حتما مقاله عکاسی با لنز های واید را مطالعه کنید .
آشنایی با نسبت ابعاد تصویر
احتمالا هنوز هم ذهنتان درگیر دلیل حاشیه های تیره ای است که در ابتدای متن بدان اشاره کردیم . واقعا دلیل این حاشیه چیست ؟
اول از همه باید بدانید که تصاویر ثبت شده با گوشی های آیفون نسبت ابعادی برابر با 4:3 دارند. چرا؟ چون در این فرمول ، نسبت ابعاد تصویر با بیشترین تعداد پیکسل پر می شود و امکان چاپ عکس با کیفیت بالاتر فراهم است. این در حالی است که اگر نسبت ابعاد تصویر را 16:9 انتخاب کنید نمی توانید در شات‌های متنوع عکاسی کنید .
تا حالا به این نکته دقت کرده‌اید که وقتی از دوربین عکاسی به حالت ویدیو سوئیچ می‌ کنید، یک بزرگ‌نمایی آنی رخ می‌دهد؟ از آنجا که در حالت فیلم برداری نمایش تصویر در ابعاد 16:9 است و صحنه و سوژه تمام صفحه را پر می‌کند این بزرگنمایی کوتاه مدت رخ می دهد . بدترین بخش قضیه، اینجاست که میدان دید شات مورد نظر در حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند .
حتما با این مسئله موافقید که شایدبهتر بود اپل گزینه‌ی اختیاری دیگری با نسبت 16:9 در بخش عکاسی در نظر میگرفت و در عین حال به مخاطبان خود هشدار می‌داد در صورتی که از این حالت استفاده کنند ، عکس‌هایی با رزولوشن پایین تر نسبت به حالت 4:3 خواهند داشت . ماکزیمم رزولوشنی نسبت 4:3 مقدار 4032 در 3024 است.
با این حال در سیستم عامل iOS دو راه حل تعبیه شده که بتوانید عکس‌های خود را با نسبت 16:9 ثبت کنید؛ راه حل نخست مربوط به بخش ویرایش تصویر و راه حل بعدی مربوط به زمان ثبت عکس است. در این حالت اگر عکس شما در نسبت ابعادی 4:3، رزولوشن 4032 در 2268 دارا باشد، در نسبت ابعادی 16:9 این رزولوشن، 3840 در 2160 تبدیل خواهد شد .
پس اگر بخواهید تصویر شما کیفیت بالاتری داشته باشد باید عکس  را کمی برش دهید.
تصاویر عریض روی آیفون
حالا که قسمت فنی درک کردید ، به سراغ اصول عریض کردن تصویر در موبایل های آیفون می‌رویم. اولین راه حل ساده است ، کافیست برای شروع از صحنه مورد نظر فیلم بگیرید .
Camera app را باز کرده و بخش ویدئو را انتخاب کنید . حین ضبط ویدئو ، در انتهای صفحه یک دایره‌ی سفید دیده  می‌شود. با فشردن این دایره می‌توانید همزمان با فیلم‌برداری ، از صحنه عکس بگیرید.
دقت کنید که این روش بهترین گزینه نیست چرا که هربار برای ثبت تصاویر عریض مجبور به فیلم برداری هستید . با آنکه بلافاصله بعد از ثبت عکس می توانید فیلم را حذف کنید ولی تکرار این موضوع شما را کلافه خواهد کرد .
دلیل دوم این است که در این روش کیفیت تصویر نسبت به حالت پیش‌فرض آیفون کاهش می یابد .به همین خاطر مجبور خواهید شد که بیشتر وارد بحث ویرایش تصویر شویم. گزینه‌ی Photo app را انتخاب کنید تا وارد بخش ویرایش تصویر شوید.
گزینه Edit را انتخاب کنید . سپس روی اولین آیکون بزنید تا قسمت برش و چرخش عکس برایتان باز شود .
البته گزینه های بیشتری برای حالات مختلف چرخش نیز وجود دارد
از آنجا که هدف ما تغییر نسبت ابعادی عکس است و نیازی به زاویه‌ی چرخش آن نداریمروی گزینه‌ی Cancel ضربه بزنید
همانطور که در تصویر میبینید یک نوار پاپ آپ ظاهر می‌شود که نسبت‌های مختلف ابعادی را به شما نشان می‌دهد. کافیست به سمت پایین اسکرول کنید تا نسبت 16:9 را انتخاب کنید.
نهایتا با حرکت انگشتان خود می‌توانید به راحتی تصویر را برش دهید. نسبتی که داخل کادر می باشد ، ابعاد جدید تصویر واید شما را نشان می دهد .
متاسفانه جای خالی این قابلیت به شدن احساس می شود که نمی توان تصاویر را یکجا عریض کرد و باید تک تک این کار را انجام داد .
اپلیکیشن +Camera
اگر استفاده از روش های بالا را دوست نداشتید ، از طریق App Store، اپ +Camera را دانلود کرده و با تغییر تنظیمات دوربین به 16:9 تصاویر به صورت خودکار با این ابعاد سیو می شوند
در این راستا کافی است که روی + کنار دایره‌ی سفید ضربه زده و آیکون عکاسی عریض را در نوار پاپ اوت انتخاب کنید. در ادامه روی آیکن همبرگر شکل ضربه بزنید و به دنبال آن گزینه‌ی AutoSave را انتخاب کنید . بدین شکل می‌توانید تصاویر خود را در Camera Roll ذخیره کنید.
بی شک این روش ساده‌ترین روش برای ثبت تصاویر عریض در آیفون می باشد. علاوه بر این ، نیازی به تنظیمات دستی برای این تصاویر نیست. از طرف دیگر رزولوشن 4032 در 2268 که ماکزیمم رزولوشنی است که موجود می باشد ، در این حالت برقرار خواهد ماند . با کمک  این اپلیکیشن می‌توان فعالیت های متنوع دیگری نیز انجام داد

منبع:

عکاسی