سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خرید تجهیزات نورپردازی برای عکاسی چه قدر ضرورت دارد ؟

با الفبای عکاسی تا چه اندازه آشنایی دارید ؟ الف عکاسی ، نور است ! شاید بدون اطلاع از اصول ترکیب بندی و مثلث نوردهی بتوانید عکس غیرهنری ثبت کنید ، اما بدون نور ، عملا تصویری در کار نیست که بخواهیم در مورد نقاط قوت و نقاط ضعف آن اظهار نظر کنیم .
این توضیحات گواه این مسئله است که گاهی برای عکاسی حرفه ای ، به چیزی فراتر از نور خورشید نیاز داریم . در واقع عکاسی اصولی و حرفه ای ، نور حرفه ای هم نیاز دارد .  عکاسی کودک
هرچند در عکاسی فضای باز بهره مندی از نور طبیعی خالی از لطف نخواهد بود اما عکاسی در استودیو ها ، بی برو برگرد به تجهیزات نورپردازی مصنوعی نیاز دارد.آتلیه کودک کریمخان

فلاش ها اولین و نام آشنا ترین تجهیزات نورپردازی در عکاسی هستند . برخی فلاش ها بسیار قوی، نسبتا سبک و پروسه حمل ساده ای دارند . اما نوع دیگری به نام فلاش های خودکار وجود دارند نقش کلیدی برای تزریق نور به سوژه های بیرجان در طبیعت ، انواع پرتره و فضای داخلی ایفا می کنند که  فلاش استودیوی کیت فلاش قابل حمل و کیت فلاش قابل شارژ مشهور ترین آنها می باشد .
جعبه تغذیه (یک پارچه)

پاور پک یا همان سیستم یک پارچه (مونوبلوک) انرژی مورد نیاز هدهای فلاش جداگانه را تامین می کند. این قطعات شامل تعدادی خازن هستند که برق را با ولتاژ بسیار بالا در خود ذخیره می کنند . پاور پک را می توان به شکل معلق از سقف استودیو نصب کرد یا روی پایه مخصوصش قرار داد . انرژی تولیدی آن بر مبنای وات ثانیه یا همان ژول محاسبه می شود . اگر یک پاور پک قوی میخواهید ، باید دنبال نمونه ای باشید 3000 ژول باشد تا بتواند به طور همزمان انرژی مورد نیاز سه فلاش را تامین کند .

نورپردازی به کمک فلاش

ساختار  فلاش های عکاسی شامل یک لوله شیشه ای مملو از گاز زنون است که درصورتیکه ولتاژ نسبتا زیادی از پاور پک به آن برسد ، به یک باره نور شدیدی را از خود ساطع می کند و در واقع فلش می زند .
مهار کننده های زیر اغلب روی محل اتصال فلاش ها نصب می شوند که در ادامه به طور مفصل با آن ها آشنا خواهید شد :

     رفلکتور (منعکس کننده)
    بارن در (چهاردر)
    اسپات قابل فوکوس
    اسنوت (مخروطی)
    لانه زنبوری
    اسپات مشبک
    چتر
    محفظه نور نرم.

تک سر

تک سر ها اغلب با نام تخصصی شان یعنی مونو لایت شناخته می شوند که قدرت آن معمولا بین 250-500 وات ثانیه متغیر است . مزیت اصلی تک سرها وزن نسبتا پایین و قابلیت حمل و جا به جایی ساده آن است و در عین حال انواع و اقسام تعدیل کننده ها نیز بر روی آن نصب می شوند .
لانه زنبوری

این صفحه مشبک همانطور که از نامش مشخص است،  به شکل لانه زنبور طراحی شده تا نور را در محدوده باریکی تجمیع کند. هر چه حفره های لانه زنبوری ریزتر باشند و قد بلندتری داشته باشند نور متمرکز تر خواهد بود

انواع فلاش عکاسی
رفلکتور

بازتابنده یا همان رفلکتور برای هدایت نور فلاش کاربرد دارند . رفلکتور اسپیل کیل عموما به عنوان رفلکتور استاندارد شناخته می شود .
رفلکتور واید انگل کرومی، با ظاهری پهن تر و نسبتا کوتاه تر، زاویه پخش نور بسیار وسیع تر می کنند .
در این میان نوع دیگری به نام فلاد وجود دارد که تا حدودی پهن تر است و اغلب با یک درپوش برای پوشاندن لوله فلاش و لامپ آن در اختیارتان قرار میگیرد .
اسنوت

اسنوت ابزاری مخروطی شکل است که به هدف باریک تر کردن محدوده ی نوری استفاده می شود .

تجهیزات نورپردازی استودیویی
چتر

چتر های منعکس کننده روی فلاش ها نصب می شوند و نور را به سوژه عکاسی بازتاب می دهند . چتر های نقره ای یک از انواع این چتر ها می باشد که عملکرد موثر تری را از خود به نمایش گذاشته است اما نور را خیلی باریک تر از چتر های سفید منعکس می کند .
چتر های طلایی هم برای انعکاس نور های گرم استفاده می شوند .
این چتر ها که از مواد سفیذ نیمه شفاف ساخته می شوند ، با انعکاس نور از سطح خود بعنوان منبع نور دوم عملکرد به سزایی را در کیفیت تصاویر ایفا می کنند .

فلاش های عکاسی
محفظه نور نرم

این محفظه مستطیل شکل ، وزن نسبتا سبکی دارد که با فضای داخلی منعکس کننده و سطح رویی نیمه شفاف ساخته شده است . هنگامی که نور فلاش وارد محفظه می شود ، در این محفظه منعکس و پخش می شود و یک منبع نور متوسط را پدید می آورد .
بانک نور

با کمک بانک نور ، یک محفظه نور بزرگ خواهید داشت که نور نرم (سافت) ساطع می کند .
پرچم

کار فلگ ها ، کنترل و مدیریت نور است به طوری که پرچم (فلگ) مانع پخش نور به محدوده های ناخاسته می شود .
بارن در (Barn Door)

این دریچه های فلزی با نصب بر روی رفلکتور ها امکان هدایت و مدیریت نور را فراهم می آورند و از هدر رفت نور جلوگیری می کنند .

اسکریم

از اسکریم برای کاهش قدرت پخش نور استفاده می شود .
اسپات قابل فوکوس
این ابزار برای متمرکز کردن نور و ایجاد سایه های نوری به واسطه عبور نور فلاش از میان اشکال تیغه های سیاه استفاده می شود .
تمام این توضیحات ف تنها سبب آشنایی شما با کارکرد اولیه این تجهیزات نوری است ، اگر به طور جدی به خرید برخی از این تجهیزات نورپردازی فکر می کنید ، فرصت مشورت با افراد باتجربه و فعال در زمینه عکاسی را از دست ندهید چرا که اطلاعات شما ، اطلاعاتی اجمالی و نا دقیق است .
منبع:

عکاسی