سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا با لنزهای کلاسیک و فوکوس دستی ، میتوان حرفه‎ای عکاسی کرد ؟

هرچند همیشه و در هر زمینه ای ، تکنولوژی های جدید حرفی برای گفتن دارند اما گویا در حرفه عکاسی همیشه این قانونی برقرار نیست و جدید بودن به طور همزمان مفهوم خوب بودن را با خود حمل نمی کند ! عکاسی کودک
گاهی هم طعم نوستالژی بهترین طعم بوده و خواهد بود . عکاسی با لنز های کلاسیک و فوکوس دستی نیز چنین حسی به شما القا خواهند کرد .
همیشه جدیدتر به معنی بهتر نیست و برخی اوقات روش‌های قدیمی‌تر و کلاسیک‌تر دید بهتری در برخورد با مسائل می‌دهند. عکاسی با فوکوس دستی و لنز‌های کلاسیک از این‌گونه موارد است. مقاله ای که می خوانید تجربه اسنفاده از این طعم نوستالژی فوکوس دستی ولنز های کلاسیک است که توسط یک عکاس حرفه ای اندونزیایی منتشر شده است . عکاسی بارداری در آتلیه بارداری

متن زیر ، از زبان این عکاس نگارش شده است :

بیش از 13 سال در زمینه عکاس تبلیغی و تجاری فعالیت حرفه ای داشتم و دوربینهای DSLR کانن اولین همراه من در این مسیر بود که مکمل های جذابی به نام لنزهای با فوکوس خودکار سیستم EF کانن را به همراه داشت . تصور کنید برای خرید بیش از 15 لنز EF و EF-S سیستم کانن هزینه کرده بودم و تغییر سیستم دوربین ، برایم حکم کابوس را داشت . درست در سال 2016 بود که تصمیم گرفتم به سراغ یک دوربین بدون آینه بروم  و دنیا از پشن لنز آن تماشا کنم . انتخابم برای شروع این تجربه ناب ، دوربین سونی a7R II بود . از آنجا که آداپتور مخصوص مانت سونی، با لنز‌های سیستم کانن سازگاری داشت ، لنز های عزیز دردانه قبلی ام را در دوربین بدون آینه سونی سوار کردم ، و همزمان هیچ برنامه‌ای برای تهیه لنز مختص سیستم سونی در ذهنم نداشتم .
پس از کلی کندوکاو و سرچ و زیر و رو کردن ویدیوهای آموزشی در یوتیوب کشف کردم که  سونی a7، یک لنز خوش قیمت50 میلی‌متری f/0.95 برای دوربین های سونی دارد . بلافاصله پس از اطلاع ، بسیار به خرید آن لنز مشتاق شدم؛ فقط یک عکاس جادوی عکاسی با این لنز و چنین دیافراگم گسترده‌ای درک می کند ! علاوه بر این ، لایکا نوکتیلوکس (Noctilux) معروف با قیمتی ده هزار دلاری اش ، از  این لنز در حدود 800 دلاری با دیافراگم f/0.95 هیچ کم و کسری ندارد . لنز میتاکون 50mm f/0.95 نقطه عطف من در دنیای عکاسی بود . این لنز تجربه شیرین عکاسی با فوکوس دستی را برای من به ارمغان اورد و باعث تغییر مسیر حرفه ای من در دنیای عکاسی شد.
(اگر به عکاسی با لنز های واید علاقه دارید ، مقاله عکاسی با لنز های واید را از دست ندهید )
فوکوس دستی برای من حکم تلفیقی از تضاد ها بود ! در ابتدا ارمغانی با طعم محدودیت که سوژه های نابم را از دست می دادم. تا به خودم می آمدم و سوژه ای را در شکار چشمانم میدیدم ، زمان زیادی صرف تنظیمات دستی می شد و در کمال ناباوری سوژه از دست می رفت. با این حال خودم را نباختم و با اصرار و ممارست کم کم به این همراه بد قلق عادت کردم .
عکاسی با فوکوس دستی شما را مجبور خواهد کرد تا دریچه نگاهتان را متفاوت تنظیم کنید ، چه بخواهید چه نخواهید ، شما را وادار به کاهش سرعت عکاسی تان می کند تا بدون فکر و برنامه ریزی ، دکمه شاتر را پی در پی فشار ندهید . در واقع عکاسی با فوکوس دستی به صورت غیرمستقیم به شما یاد می دهد عمیق تر و دقیق تر ببینید  و اساسی تصمیم بگیرید .
این را به یاد داشته باشید ؛  تفکر عمیق و آماده سازی تخصصی تر در عکاسی ، بهترین نتیجه عکاسی با فوکوس دستی است
وصف ابعاد این تجربه با کلمات چندان راحت نیست ؛ تا خودتان به سراغش نروید و آن را تجربه نکنید جذابیتش را حس نخواهید کرد . به همه هم صنفانم توصیه می کنم فریب سختی اول مسیرش را نخورند و سفت و سخت پای خو گرفتن با چنین لنز هایی بمانند .
تجربیات کار با اولین لنز دستی‌، مرا ترغیب کرد تا از سال 2016 به این سبک از عکاسی روی بیاورم تا جایی که تا به حال بیش از ده لنز با فوکوس دستی و کلاسیک تهیه کنم .اگر فکر می کنید همراهی با این لنز ها یک جیب پر پول می خواهد سخت در اشتباهید ؛ نکته جالب لنزهای کلاسیک این است که بسیار خوش قیمت و مقرون‌به‌صرفه هستند؛ به طوری که اغلب آنها کمتر از 50 دلار قیمت دارند.
برای اینکه عمق ماجرا را درک کنید ، توجه کنید که خرید تمام لنزهای کلاسیک ، قیمتی کمتر از یک لنز مدرن با فوکوس خودکار را دارد .
وقتی با لنز های کلاسیک رابطه خوبی داشته باشید استفاده تان از لنز های مدرن به مراتب کاهش می باید هرچند که گهگداری از رویداد ها به لنز های مدرنتان سر بزنید . در واقع عکاسی با فوکوس دستی شما را به تجربه عکاسی آرام یا slow photography که ایده ای نو برای تعامل عمیق با سوژه های عکاسی نزدیک می کند .

منبع:

عکاسی