سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد و بررسی دوربین Sony HDR-XR160

دوربین سونی مدل ایکس آر 160 ( SONY HDR-XR160 ) دوربین فیلمبرداری سونی از  سری هارد دیسک میباشد که با کیفیت Full HD فیلمبرداری میکند. این دوربین فیلمبرداری روی هارد 160 گیگابایتی خود تصویربرداری می کند و دارای حسگر Exmor R CMOS با کیفیت 3?3 مگاپیکسل می باشد . این دوربین تنها دوربین قیمت مناسب فیلمبرداری با کیفیت فیلمبرداری Full HD میباشد و کیفیت تصاویر آن تقریبا مناسب پخش روی تلویزیون های نسبتا بزرگ می باشد .در ادامه به نقد وبررسی ایندوربین سونی خواهیم پرداخت.
در ابتدا باید بگوییم کمپانی سونی مطالب زیادی درباره دوربین های هندی کم در سال 2011 وجود داشت ندارد. دوربین های CX130، CX160 و XR160 که تقریبا همزمان با هم رونمایی شده اند کیفیت تصاویری یکسان دارند. سعی شده تا جایی که ممکن بوده قیمت این دوربین‌ها پایین نگه داشته شود و در نتیجه از طراحی نسبتا ساده ای برخوردار می باشند, این سه مدل در واقع در حجم و نوع حافظه‌ی خود تفاوت دارند.عکاسی نوزاد
CX130 فاقد حافظه‌ی داخلی می باشد،دوربین CX160 دارای 16 گیگابایت حافظه‌ی خشک داخلی می‌باشد و دوربین XR-160 نیز 160 گیگابایت حافظه‌ی داخلی هارد دیسکی و صدای 5?1 کانالی دارد. یک مدل PJ10 هم تولید شده که شبیه به دوربین CX160 می باشد ولی دارای پروژکتور داخلی می‌باشد. در ضمن این سه دوربین عالی دارای لنز فوق العاده با توانایی زوم 30 برابر می‌باشند. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.سالن تولد کودک
بابد بگوییم زمانی نور متناسب، و در حالی که سوژه تقریبا ساده می باشد و کل کادر را در بر گرفته، تصاویری که دوربین فیلمبرداری سونی مدل XR160 تولید می‌نماید کیفیت بالایی دارند و واقعا در وضوح تصویرFull HD عالی می باشند. اما اگر پس زمینه جزئیات زیادی داشت و به طور مثال دوربین حرکت نیز داشت، مانند منظره‌ای از درختان و علف های بلند، به نظر می‌رسد که حسگر تصویر 2?07 مگاپیکسلی نمی تواند تفکیک بسیار خوبی داشته باشد.

اما رنگ‌ها بسیار خوب به نظر می‌رسند و غلظت ملایمی دارند. تراز سفیدی به نظر کمی متمایل به آبی می باشد و های لایت‌ها نیز کمی دچار نوردهی بیش از حد می‌شوند. در شرایطی که نور ضعیف تر می باشد، در حالی که هنوز مقداری نور در محیط وجود دارد، کیفیت خوب می باشد هرچند که تصاویر کمی نویزی می‌شوند و از شارپنس نیز کاسته می‌شود.

اما در شرایط تاریک تر،این دوربین زیبا سعی می‌کند که از غلظت رنگ کم کند تا بر شفافیت و شارپنس افزوده شود و نتیجه هم ویدیویی واقعا با کیفیت خواهد بود هرچند که گویی سیاه و سفید میباشد. هرچند که عکس‌ها کیفیت بدی ندارند، ولی انتظار زیادی هم از این دوربین به عنوان یک دوربین عکاسی نباید داشته باشید.
عکس‌ها شفاف و رنگارنگ هستند ولی گویی که با یک دوربین دیجیتال فوق العاده ارزان قیمت ثبت شده اند. وضوح تصویر آن‌ها نیز 1?9 مگاپیکسل می باشد. فیلم‌ها در دوربین فیلمبرداری سونی مدل XR160 بر روی هارد دیسک 160 گیگابایتی ذخیره می‌گردند، همچنین اگر باز هم نیاز به حافظه‌ی بیشتری داشتید می‌توانید از کارت های حافظه‌ی SD/SDHC/SDXC استفاده نمایید.در ادامه سعی خواهیم کرد بررسی کوتاهی بر روی این دوربین زیبا داشته باشیم.
دوربین فیلمبرداری سونی مدل XR160 عمل فوکوس خودکار را حتی در شرایط نوری ضعیف خیلی سریع و دقیق می‌تواند انجام دهد. هرچند که مانند بیشتر دوربین های فیلم برداری، گاهی اوقات سوژه‌ی اشتباه را انتخاب می کند یا به مود تشخیص چهره می‌رود در حالی که شما قصد انجام این عمل را نداشتید. نورسنجی و نوردهی بیشتر اوقات بسیار خوب انجام می‌شود.
هرچند که این دوربین جذاب هم مجهز به گزینه ی فیلم برداری iA یا اتوماتیک هوشمند می‌باشد ولی هر موقع که خواستید می‌توانید این مود را غیر فعال نمایید و بوسیله‌ی لمس بر روی نمایشگر، فوکوس و نوردهی را انجام دهید. نمایشگر 3 اینچی 230,000 پیکسلی هم کیفیت خیلی خوبی دارد و نسبتا بزرگ است. البته همانند بیشتر نمایشگرها، دیدن آن زیر نور مستقیم آفتاب سخت می باشد.
دوربین فیلمبرداری سونی مدل XR160به دلیل هارد دیسک داخلی که دارد بزرگتر و سنگین تر از CX130 و CX160 است. اگر دستان بزرگی داشته باشید این بسیار خوب می باشد. در قسمت بالای دوربین، دکمه های Mode و Photo قرار دارند که به نظر می‌رسد بسیار نزدیک به یکدیگر قرار گرفته اند. اجازه تنظیمات دستی یا Manual زیادی در دوربین فیلمبرداری سونی مدل XR160 به شما داده نمی شود و نهایتا می‌توانید تراز سفیدی، نوع فوکوس خودکار و جبران نوردهی را تنظیم نمایید.
هرچند که آن‌ها نیز باید از طریق منو انتخاب شوند. در نتیجه دوربین فیلمبرداری سونی مدل XR160 بیشتر برای این طراحی شده که در مود اتوماتیک مورد استفاده قرار گیرد.
در کل همانطوریکه در بالا هم اشاره کردیم،دوربین های  CX130، CX160 و XR160 دوربین هایی می باشند تا حدود زیادی شبیه به هم که در مقدار حافظه‌ی داخلی با یکدیگر فرق دارند. هرچند که سنسور تصویر آن‌ها رزولوشن بسیار بالایی ارائه نمی دهد ولی به هر ترتیب شرکت سونی تصمیم گرفته که خروجی Full HD داشته باشند. همانطور که توضیح دادیم اگر صحنه دارای جزئیات زیادی باشد و دوربین را مرتبا تکان دهید تفکیک به سختی صورت می‌گیرد.
این‌ها دوربین هایی می باشند اصولا اتوماتیک و برای کاربرانی ساخته شده اند که ترجیح می‌دهند بر روی مود هوشمند خودکار (iA) از دوربین خود استفاده نمایند.قابلیت زوم بالای 30 برابر هم ویژگی بسیار خوبی برای علاقه مندان به این ویژگی می‌باشد، در ضمن لنز آن‌ها در حالت واید فاصله‌ی کانونی معادل 30 میلی متر دارد که برای دوربین هایی در این کلاس بسیار خوب می باشد.
ویژگیهای سونی XR160
از ویژگی های مهم و بارز دوربین فیلم‌برداری سونی مدل دوربین فیلمبرداری سونی مدل XR160 می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
    1-قابلیت ذخیره سازی بر روی هارد دیسک 160 گیگابایتی
    2-حسگر و تصویر حسگر Exmor R CMOS با دقت 4?1 مگاپیکسل
    3-قابلیت فیلمبرداری کیفیت Full HD با فرمت MPEG4-AVC, H.264 AVCHD Format Compatible / STD: MPEG2-PS
    4-لنز سونی (لنز سری G) 2.4 تا 63 میلیمتر- بزرگنمایی اپتیکال 30 برابر- لرزشگیر تصویر لرزشگیر اپتیکال SteadyShot
    5-نمایشگر صفحه نمایش 3?0 اینچ230,000 پیکسل
    6-ورودی و خروجی ها ورودی میکروفون – خروجی هدفون – خروجی HDMI – خروجی USB – خروجی تلویزیون
    7-سایر قابلیت ها 3 لوکس- پشتیبانی از کارت حافظه کارت حافظه – میکروفون داخلی – بلندگوی داخلی

منبع:

عکاسی